Bezpieczne szkło hartowane

Nie wiadomo czym w 1909 roku zajmował się Eduard Benedictus. Historycy nauki twierdzą, że kiedyś ów chemik upuścił na podłogę szklaną kolbę. Szkło nie rozprysło się po całym laboratorium, ale - co prawda popękane - pozostało na swoim miejscu. Zaskoczony Eduard przyjrzał się kolbie i stwierdził, że po cieczy, która z niej wyparowała, pozostała na ściankach warstewka kolodium nie pozwalająca szkłu na rozpryśnięcie się. Zapamiętał obserwację choć wykorzystał ją dopiero, gdy usłyszał o dziewczynie poważnie poranionej szkłem podczas wypadku samochodowego. W ten sposób przypadkowy wynalazek okazał się bardzo przydatny, dając bezpieczną szybę samochodową.

Dzisiejsze szkło bezpieczne powstaje na kilka sposobów - poprzez zbrojenie, klejenie i hartowanie. Hartowane szkło nijak nie przystaje do zwykłego kawałka szyby... Dzieje się tak z powodu ogromnej różnicy kilku parametrów szkła po hartowaniu. W istocie proces hartowania szkła sprowadza się do ogrzania tafli szklanych do temperatury około 700 stopni Celsjusza i późniejszym schłodzeniu ciepłym powietrzem - co poniekąd przypomina hartowanie stali. Co w sumie najważniejsze, efektem hartowania prócz dużej wytrzymałości uzyskanie przez szkło cech bezpieczeństwa. Hartowane szkło ma bardzo twarde powierzchnie zewnętrzne i "miękki" rdzeń. Powstałw w wyniku tego naprężenia w strukturze szkła powodują w czasie rozbicia rozpadnięcie się tafli szklanej na drobne, niewielkie kawałki o stępnionych krawędziach. Dlatego też popularni i jak najbardziej słusznie - nazywane jest: "safety glass'em"

Hartowaniu może być poddane szkło typu float, barwione w masie, szkło z powłokami jak i szkło ornamentowe, dzięki czemu zwiększa się wytrzymałość i odporność na uderzenia. Takie szkło ma zwiększoną wytrzymałość nie tylko na faktory mechaniczne ale i naprężenia związane ze zmianami temperatury powierzchni.
W przypadku EURO-CAR safety-glass hartowany jest jedną z najnowocześniejszych metod, tzw. hartowaniem poziomym, która daje wyjątkową wytrzymałość szkłu i nie pozostawia śladów obróbki termicznej.

Szkło hartowane ma obecnie zastosowanie w wielu branżach. Nie sposób sobie wyobrazić dzisiejszego taboru szynowego czy też drogowego bez hartowanych szyb. Wspomniane szkło spotyka się w meblach, drzwiach szklanych stałych i ruchomych, tworzących przestrzeń fasadach, kabinach prysznicowych, sprzęcie AGD, gdzie aby nadac mu niepowtarzalny wygląd przed hartowaniem jest malowane...